Recensie Asterix 36 - De Papyrus van Caesar

Jean-Yves Ferri (scenario), Didier Conrad (tekeningen), Thierry Mébarki (inkleuring)
Frits van der Heide (vertaling)
Uitgeverij Hachette
48 pag. (softcover)
€ 6,95
ISBN: 9782864972723

Uderzo is de jongste niet meer en met zijn mooie leeftijd van 87 jaar kunnen we het hem niet kwalijk nemen dat hij opvolgers zocht voor Asterix en Obelix. Gelukkig maar, want de stripreeks spreekt miljoenen fans van over de wereld aan.
Asterix 36 is het tweede album van scenarist Jean-Yves Ferri en tekenaar Didier Conrad en met De Papyrus van Caesar laten ze zien dat ze waardige opvolgers zijn van Uderzo en Goscinny. Met Asterix bij de Picten lieten de twee al zien dat ze de zware verantwoordelijk aankonden (en dat was maar een vingeroefening).

Bij thuiskomst zag ik de envelop al liggen en gretig schuurde ik hem open. Ik mag dan een striprecensist zijn die gewend is talloze albums te lezen, maar bij Asterix en Obelix beginnen mijn ogen te glimmen. Twee jaar geleden werd ik al blij verrast met Asterix bij de Picten en ook nu weet Jean-Yves Ferri de welbekende humor rond te strooien in het album.

Het verhaal begint in Rome waar Julius Caesar zijn adviseur en uitgever ontvangt, de welbespraakte Bonus Promoplus. De eerste naamgrap is meteen gemaakt en we maken kennis met een duivels slimme man. Julius Caesar wilt zijn "Commentaren over de Gallische Oorlog" publiceren maar zit met hoofdstuk XXIV in zijn maag, getiteld "Geleden nederlagen tegen de onverzettelijke Galliërs in Armorica".
Promoplus komt met een simpel en aanlokkelijk plan. Laat gewoon dit hoofdstuk weg tijdens de publicatie. Helaas voor Promoplus zijn er altijd tegenstanders en een kopie van de gehate passage vindt zijn weg bij een Gallische activist genaamd Polemix, een persmuskiet zonder grenzen. Snel zoekt hij veiligheid bij de onverzettelijken waar besloten wordt de papyrus af te geven bij de druïde Archeopterix, zodat deze wijze oude man is de geheime bewaker van al hun kennis.
Dit maal beleven de Galliërs hun avonturen dicht bij huis en maken we kennis met druïden die in het Carnutenbos wonen. Hier krijgen drie Romeinen het maar zwaar te verduren, al zijn de Romeinen in het kamp wat positiever ingesteld. Met de druïde en het gevaarlijk tweetal  buiten het dorp is de situatie uiteraard ideaal om het dorp aan te vallen. Helaas voor hun bestaat er nog zoiets als… De noodprocedure!

Ik genot van de nieuwe en heerlijke karakters, de onderlinge gevechten tussen de smid en de visboer, de bonte muziekinstrumentenverzameling van Assurancetourix (ik blijf me als een koppige Galliër verzetten tegen de naam Kakofonix), de naamgrappen en de magistrale tekenwerk. Met een publicatie van 6 miljoen in meer dan twintig landen (In Frankrijk alleen al komen er meer dan 2 miljoen exemplaren uit) is de stripreeks Asterix en Obelix wellicht de grootste van Europa.

Voor wie niet genoeg krijgt van al die Gallische mafkezen is er nog het volgende…
Ben je niet in het bezit van alle albums? Bij diverse stripwinkels kun je het Idefix-pakket aanschaffen. Er zijn drie pakketten waarbij je gratis het album Idefix krijgt. Het is een promotiealbum met passages van Idefix uit diverse albums door de jaren heen met als extra twee korte verhalen (eerder gepubliceerd in Het Pretpakket).

Ook een aanrader is Astérix, la grande famille : coloriage XXL en Astérix - L'univers à colorier. Tegenwoordig zijn er genoeg kleurboeken voor volwassenen, dus waarom niet Asterix en Obelix als kleurboek?