recensie Manara 1 - De Schakelaar integraal (18+)

Boom!, Wingene (Vertaling), Studio Peter de Raaf (Lettering)
Uitgeverij Glénat
112 pagina’s (Hardcover)
€ 22,50
Genre: Erotiek
ISBN: 9789462640369

Asjemenou! Dat zal Loekie de Leeuw ongetwijfeld gezegd hebben met het lezen van dit album. Het was althans het eerste wat door mijn hoofd schoot toen ik begon met het bewonderen van het tekenwerk in dit album. Ja, sorry. Lezen kwam later.
In mijn jonge jaren had ik ook een aantal albums van de Zwarte Reeks in mijn bezit en realistisch tekenwerk van de Italiaanse Milo Manara sprak mij zeker aan. Als geen ander weet hij op voortreffelijke wijze het vrouwelijk lichaam vorm te geven. Het ontbreken van inkleuring deerde mij niet en de zwakke plotlijnen nam ik voor lief. De Schakelaar is dan ook geen onbekende, al heb ik het volledige verhaal nooit gelezen. Maar de drang naar goede verhalen (en de woede van mijn eerste verkering bij het vinden van deze albums. Tssssss.) zorgde ervoor dat de drift om deze albums te verzamelen uitbleef.

De hoofdpersoon in het verhaal is de zeer aantrekkelijke vrouw Claudia Christiani. Op seksueel gebied is ze vrij frigide en haar dokter Fez, zelf niet bepaald een Don Juan, vindt dit zeer jammer. Wanneer hij van zijn collega Contini hoort over een revolutionaire oplossing tegen impotentie ziet hij zijn kans schoon. Hij steelt de experimentele ontvanger en zender, ontvoert Claudia en implanteert de ontvanger in haar hoofd.  Met een simpele draai aan de knop door dokter Fez verandert Claudia in een seksbeluste vrouw met maar één doel. Seks, seks… seeeeeeeeks. Ah… aaahh, hhh… me..me.. meeeeeerrrrr.
http://www.glenatbd.com/images/albums/9782723467551/9782723467551-P-10G.jpgDit heeft tot resultaat dat Claudi in de meest genante en onwaarschijnlijke situaties terechtkomt die je als lezer allerminst serieus moet nemen. In zijn inleiding verteld Manara dat hij zich zeer amuseerde met de buitensporige situaties waarin hij Claudia neerzette. De Schakelaar bestaat inmiddels 27 jaar en intussen is de maatschappij, en de tekenaar zelf, kritischer geworden waardoor de auteur besloot twee pagina's te verwijderen.

Uitgeverij Glénat brengt deze verhalen nu opnieuw uit niet langer meer hoef je stiekem achterin de stripwinkel om een erotische strip aan te schaffen. Het verhaal De Schakelaar wordt zelfs uitgebracht als een integraal met een schitterende inkleuring, nieuwe belettering en vertaling.
Echter, is deze her-uitgave nodig? Oude strips worden vaak vergeten en nieuwe generaties hebben een andere kijk en/of smaak. Maar seksualiteit is universeel en Manara kan wel degelijk een leuk verhaal vertellen. Al bieden erotische verhalen weinig ruimte voor een serieuze verhaallijn.
De inkleuring van De Schakelaar tilt het verhaal in ieder geval omhoog en €22,50 is een mooie prijs. Al vind ik wel dat bij het uitbrengen van een integrale editie, vooral bij het kaliber als Milo Manara, er extra pagina's geplaatst mogen worden zoals schetsen en alternatieve covers. De man heeft nota bene de Grote Prijs Sint Michiel gewonnen voor zijn hele oeuvre. Als je hem in het zonnetje wil zetten, doe het dan ook perfect.

1 opmerking: