recensie Big Bill is dood

Big Bill is doodBig Bill is dood
Wander Antunes (scenario), Walter Taborda (tekeningen) & Vance Caines (inkleuring)
Uitgeverij Gorilla Avonturenstrips
80 pagina’s (softcover)
€ 14,95
ISBN: 9789462801813

Vragen en geen antwoorden. Alleen vermoedens. De broer van Jim en Buck bungelt met een strop om zijn nek aan de boom in de voortuin. Graag willen ze hem weghalen, maar de sheriff heeft gezegd dat ze niets mogen aanraken op de plaats van de misdrijf. Maar de klootzak had er allang moeten zijn.
Terwijl ze wachten blikken ze terug op het leven van hun broer Big Bill en krijgt de oplettende lezer een kijkje in het spannende leven van Big Bill, wie zich niets aantrok van de verschillen tussen blank en zwart. Zijn luxe levensstijl, vlotte praatjes en succes bij de mooiste dames zorgde voor kwaad bloed bij zowel blank als zwart, vriend en vijand. Jim en Buck hebben dus een flinke lijst aan verdachten.

het eerste wat opvalt is de tekenstijl van Walter Taborda. Het hangt tussen karikaturaal en realistisch in, wat goed past bij dit tijdperk waarin rassenhaat een dagelijks iets was. Big Bill is dood, een afgerond verhaal, gaat over deze afgunst en rassenhaat. De slavernij mag dan  afgeschaft zijn, “zwarten” werden nog altijd beschouwd als een minderwaardig ras. Het verhaal legt de focus op de drie broers, het leven van Big Bill en de oplossing van zijn moord. Door de flashbacks krijgt het verhaal een meer emotionele lading zonder in de valkuilen te vallen als een typische detective (wat het gelukkig niet is). Het nadeel van verhalen waar een moord bij betrokken is, is de voorspelbaarheid. Je weet als lezer waar dit naartoe leidt en nergens wordt je echt verrast.  Desalniettemin, een mooi die je tevreden weer dichtslaat.