Recensie Paradise - Integrale uitgave

Benoît Sokal (scenario), Brice Bingono (tekeningen)
Uitgeverij Casterman
192 pagina’s (hardcover)
€ 29,95
ISBN: 9789030371496

Onderweg naar haar geboorteland Mauranië, een klein Afrikaans koninkrijkje, wordt het vliegtuig van Ann Smith neergeschoten en stort neer in de woestijn. Ze overleeft de crash, maar als gevolg van de zware klap raakt ze haar geheugen kwijt. Ze wordt gevonden en verzorgd in het paleis een prins die precies weet wie ze is. Ze wilt graag terug naar huis, maar de prins geeft haar eerst een opdracht. Breng zijn zwarte luipaard terug naar zijn geboortegrond en geef hem zijn vrijheid.
Ze stemt in en begint een reis door het land, een land wat op het punt staat verscheurt te worden door het rebellenleger. Het volk heeft namelijk schoon genoeg van hun koning Rodon die het land tiranniseert sinds zijn vrouw met hun dochter het land verliet, vele jaren geleden.

Paradise is meer dan alleen een fascinerend verhaal over een jonge vrouw die haar identiteit leert kennen door haar reis. Het land Mauranië krijgt te maken met een opstand waarin er heel wat slachtoffers vallen en iedereen een keuze moet maken. Aan welke kant sta je? Ben je een revolutionair, of blijf je het koningshuis trouw? In naam van de vrijheid ziet Ann Smith dat de revolutionairen oorlogsmisdaden begaan. Ook zij is een doelwit en gaandeweg leert ze dat ze de dochter is van de koning… en haar naam is Malkia.

Sokal laat de lezer kennismaken met een fictief land waarin dieren voorkomen die je niet in onze wereld zal tegenkomen. De strip is namelijk gebaseerd om de gelijknamige game (waar ik weliswaar nooit van heb gehoord, maar ik ben dan ook geen gamer) en het zal de lezer een worst zijn. Deze prachtige integrale editie, prachtig is beeld gebracht door tekenaar Bingono die de duistere en vooral broeierige sfeer van de gewelddadige revolutie treffend in beeld brengt, kan makkelijk gelezen worden zonder enige voorkennis.