vrijdag 15 januari 2016

Recensie De Kleine Robbe 17 - Iedereen ziet je!

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789031433797.jpgDe Kleine Robbe 17 - Iedereen ziet je!
Tome (geletter), Janry (gekrabbel), Stéphane de Becker (gekladder), Erwin Cavens (Nederlandse zin-en-onzinnetjes), Philippe Glogowski (lettering)
€ 6,50
ISBN: 9789031433797

Het Kleine Ventje vermaakt de stripwereld alweer vijfentwintig jaar en inmiddels is het tijd voor een identiteitscrisis. Ook hij wordt ouder en vindt het hoog tijd voor een verjonging. Gelukkig heeft zijn vriend Cassius een jeugdelixer bij de hand. Althans, dat had Robbe moeten drinken en drinkt Robbe een Cromagnonelixer. Nu de kleine Robbe niet langer meer klein is maar groot, ondervindt hij vooral de nare nadelen (niet vanuit het oogpunt van zijn grootouders). Gelukkig zijn er ook de aloude grappen waarin de gymleraar zich van zijn beste kant laat zien, er gegluurd wordt door gaatjes en de kleedkamer van de meisjes onveilig wordt gemaakt.

Al drie jaar wacht ik met smart op een nieuw album van De Kleine Robbe! Echt, veel te lang eigenlijk. Even was ik bang dat de goede heren een hartaanval hadden gekregen, of geheugenverlies of, of… waren geschrokken van de onderbroek van de overbuurvrouw. Als serieuze liefhebber van deze reeks ben ik wellicht bevooroordeeld (of juist uitermate kritisch), maar het lezen over dit klein manneke is voor mij altijd een feest geweest.
In mijn jeugd ben ik niet zo'n grote ondeugd geweest. De wil was er wel, maar de lef niet. Eigenlijk was ik gewoon een lief, gehoorzaam jochie (saaaaai!!!).

Iedereen ziet je! gaat wederom gepaard met veel gegrinnik en luid lachend heb ik dit album gelezen op mijn luie stoel. Zelfs de pagina waarin alle medewerkers aan het album worden genoemd (zelfs de letteraar! Een unicum voor Europese strips.)  is grappig en past precies bij de sfeer van de oversekste en ondeugende Robbe. Alle karakters zijn geweldig, maar meneer Peuk blijft één van mijn favoriete karakters en stiekem hoop ik dat deze reeks ooit een verfilming krijgt.