Recensie Het gele teken - Zoals verschenen in Kuifje Magazine

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789067370820.jpgHet gele teken - Zoals verschenen in Kuifje Magazine
Edgar P. Jacobs (Scenario, tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Dargaud
96 pag. (hardcover)
€ 79,95
ISBN: 9789067370820

Het gele teken is ver voor mijn tijd en ik behoor tegenwoordig tot de oude mannen (rotkinderen).  De stripgeschiedenis is daarentegen voor iedereen interessant en, voor wie het kan betalen, is dit album meer dan de moeite waard. Vroeger waren eer meerdere Nederlandse strip-tijdschriften waaronder Kuifje, Robbedoes en Eppo. Mijn favoriet was Robbedoes, maar als ik de kans kreeg las ik ze allemaal en die wens ging in vervulling toen we thuis een abonnement namen op de leesmap. Zodra de nieuwe map verscheen was ik uren zoet. Heerlijke momenten in de jeugd van velen. De Kuifje, daar had ik in het begin wat minder mee. Mijn inziens veel te serieus en Robbedoes van véél grappiger. Dat veranderde later, maar als ik in mijn geheugen diep blijven kapitein Blake en professor Mortimer absent. Oftewel hebben ze geen indruk gemaakt, oftewel vond ik ze te saai. Pas sinds ik begonnen ben met recenseren heb ik enkele avonturen van het tweetal gelezen. Toch kunnen het tweetal mij niet bekoren. Wellicht omdat ze écht uit een te grijs verleden komen.

Toen dit verhaal in 1953 uitkwam zat de wereld midden in de Koude Oorlog en Kuifje wist de lezer continu in spanning te houden door iedere keer maar 1 bladzijde te publiceren in hun tijdschrift. In dit wel zeer bijzondere luxe uitgave, met een zeer beperkte, genummerde oplage, word de stripliefhebber getrakteerd met een uitgebreid dossier met foto's van nooit gepubliceerde documenten, tekeningen, schetsen en gekrabbel. Het verhaal zelf is uitgegeven zoals het in het begin van de jaren vijftig veertien maanden lang in Kuifje verscheen, schoongemaakt en opgepoetst.
Het album is een prachtige luxe-uitgave van, letterlijk, groot formaat! En toegegeven, Edgar P. Jacobs was een magistrale tekenaar en verdiend ook een dergelijk eerbetoon.