Michel Weyland
(Scenario, tekeningen & inkleuring)
Waardering: ****
Uitgeverij Dupuis
48 pag. (softcover)
€ 7,50
Aria ken ik al sinds ik een jonge puber was waarin mijn
interesse voor de meisjes en mooie vrouwen begon te groeien. Wegens gebrek aan
vrouwelijke aandacht zoek je algauw vervanging in datgene wat je kent. Het blad
Robbedoes zwierf geregeld in huis waar mijn eerste kennismaking was met Aria. Met
haar blonde krullen en sproetjes sprak Aria algauw tot de verbeelding. Ze is
een avonturier, een echte amazone met een groot rechtvaardigheidsgevoel die je
niet in de weg moet staan. Mijn eerste kalverliefde was een feit.
De kracht van Aria is nog altijd aanwezig want ze is meer
dan een vrouw die rondzwaait meet haar zwaard en het uitschot een enkeltje naar
het dodenrijk bezorgt. Neem bijvoorbeeld Red Sonja. Een prachtige vrouw die
weet wat ze wil, maar de verhalen zijn vrij oppervlakkig. Aria is meer dan dat.
Ze kent angst om te falen en heeft een beeld van hoe haar toekomst eruit moet
zien. hetzelfde zie je terug in de karakters om haar heen.
In dit album wordt ze aangezien voor een andere blonde
vrouw die wordt beschuldigt van moord op haar man. Een groep mannen is op zoek
naar een vrouw genaamd Kartzy, maar onder de gelederen is er twijfel. Hun
kapitein neemt echter geen halve maatregelen en wanneer een ondervraagde
weigert informatie te geven, wordt hij ernstig mishandeld en het dorp in brand
gestoken. Aria vind deze man en gaat de daders achterna.
De kapitein gelooft Aria niet, tevens de woorden van zijn
manschappen negerend, en neemt haar gevangen. Wat volgt is een reis waarin we
de mannen leren kennen die meer zijn dan alleen soldaten en noodzakelijke
vulling in het verhaal. Ieder heeft zijn verlangens, twijfels en angsten.
Het enige wat jammer is dat Kartzy nauwelijks aan het bod
komt maar Michel Weyland heeft zich blijkbaar laten inspireren door het
bestverkochte boek van Agatha Christie, En toen waren er nog maar....
Wout Jut
Geen opmerkingen:
Een reactie posten