recensie Teenage Mutant Ninja Turtles - Out of the Shadows

Cast: Megan Fox, Will Arnett, Laura Linney, Tyler Perry
Waardering: ***
Studio: Par Theatrical
Release: 26 oktober 2016
Genre: Actie/avontuur/comedy
112 minuten

De pizza-etende schildpadden Michelangelo, Donatello, Leonardo en Raphael zijn terug, en inderdaad, vanaf minuut 1 is de film leuk. Shredder is opgesloten, maar als je wilt dat hij bevrijdt wordt, dan laat je hem natuurlijk vervoeren in een minimaal bewaakte boeven- transport. Zodra de Turtles van hun vriendin April horen (kennis die zij heeft vergaard dankzij een meesterlijke vermomming, dat een bevrijding op handen is, gaan de Turltes uiteraard in hun badass verbeterde aanvalsvuilniswagen de straat op om dit te verhinderen. Helaas, Shredder ontsnapt dankzij een teleportatiemachine en ontmoet de beruchte Krang, een buitenaardse mafketel met het duivels plan om de Aarde te veroveren… en graag maakt hij gebruik van de diensten van Shredder.
Uiteraard weten de Turtles het einde van de wereld te vermijden, maar… er is altijd een maar. Ik vond het leuk om Shredder zijn gezicht nu eens te zien. Het maakt hem meer "vlees en bloed" zeg maar. Helaas, voor een duivels meesterbrein is hij behoorlijk dom. Hij laat zich enorm in de luren leggen door Krang. Had hij nou echt niet kunnen vermoeden dat hij belazert zou worden. Ik verwachtte, hoopte, dat Shredder hierop voorbereid was. Helaas, hij gaat roemloos ten onder. Uiteraard weten de Turtles, met hulp van hun menselijke side-kicks, de wereld te redden van de Technodrome.

Van bepaalde films weet je dat je van het verhaal niet te veel moet verwachten, zeker als Mickael Bay een vinger in de pot heeft. Gelukkig zit hij niet aan het roer bij de Turtles, maar we hebben de eerste film gezien en al hebben we gelachen en genoten van de actie, het verhaal was zoals voorspelt… voorspelbaar en de badguy Shredder was gemaakt van bordkarton (figuurlijk dan).  Dus we gaan op herhaling bij deel 2. Veel aandacht gaat vooral tussen de onderlinge verhoudingen tussen de Turtles, met veel gekibbel en de dynamiek tussen hun is leuk… en voorspelbaar.
Nieuwelingen zijn Bebop en Rocksteady, twee domme criminelen en een heerlijke aanwinst. Ze zijn de grootste vrienden en beschouwen de wereld als hun speelterrein om kapot te maken. Andere nieuweling is Casey Jones, gespeeld door Stephen Amell, bekend van de DC-serie Arrow. Hij heeft duidelijk plezier in zijn rol.

Wanneer je kijkt naar de extra's, dan zie je hoeveel plezier de acteurs hebben, maar wat ik interessanter vond om te zien hoeveel moeite er wordt gedaan door de set-makers om er een echte, levende wereld van te maken. Aan alles wordt gedacht betreft de slaapvertrekken van de Turtles.
Als je houdt van hersenloos vermaak, dan zit je goed met deze film, maar ik denk dat zelfs de doorgewinterde fans van een wat meer doorgetimmerd verhaal houdt. Nostalgie is leuk, maar we zijn geen kinderen meer.
De extra's zijn: We are Family, Whoa! Expanding the Turtleverse, It’s Tricky: Inside the Van, Deleted scenes, House Party, ILM – The Effects Beneath the Shell, Did you Catch That?, Turtle Eggs!