Recensie Scott Leblanc 1

De avonturen van Scott Leblanc 1 – Alarm boven Fangataufa

Devig & Phillipe Geluck

Uitgeverij Casterman

Prijs: €6,25

Waardering: *

De vergelijking met één van de grootste striphelden ter wereld is snel gemaakt. De setting is in de jaren ’60, getekend in “klare lijn stijl”. Net zoals Kuifje is de hoofdrolspeler een journalist genaamd Scott Leblanc. Hij neemt zijn huisdier, een kanarie, overal mee naartoe en moet voor een interview naar de kettingrokende professor Moleskine. Scott heeft een eenzijdige interesse in de journalistiek en dat zijn dieren. De enige reden waarom hij in het avontuur van de professor beland, is omdat Scott redenen ziet om collega’s van de professor te interviewen over hun genegenheid voor dieren. Als Scott meer pit en meer hersenen had gehad, dan zou hij hebben ingezien hoeveel mazzel hij als journalist heeft. Bij toeval is hij getuige van een explosieve diefstal waarbij notities zijn gestolen. De jongeman krijgt te horen dat Moleskine deel uitmaakt van een groep van vier fysici. Elk in het bezit van een deel van de wiskundige formule waarmee een gevaarlijk wapen gemaakt kan worden; de Zetastraal. Moleskine en Scott reizen naar Frans-Polynesië en ontmoeten eindelijk het kwaadaardige brein achter de diefstal en moord op een collega.

Alarm boven Fangataufa zou een hommage zijn aan Hergé, maar eerlijk gezegd is dit album de Kuifje-liefhebber onwaardig. Scott werkt op de zenuwen met zijn naïviteit en zijn dierenliefde. Het plot rammelt als een gammele fiets en moet het vooral hebben van de humor en actie van Moleskine. De dialogen zijn lang voor een stripverhaal en de kleurstelling saai en donker. Er staan nog negen albums op de planning, maar het mag bij dit eerste album blijven. (WJ)