Recensie Green Lantern boek 1 en 2

Geoff Johns (scenario) Doug Mahnke/Mike Choi (boek 1), Ethan van Sciver, Renato Guedes, Jim Calafiore & Peter Woods ( boek 2 tekeningen)
160 pag. (hardcover)
192 pag. (hardcover)
Boek 1 € 18,95
Boek 2 €20,95
Genre: Superhelden

Hal Jordan en Sinestro zijn oude vijanden, maar Sinestro krijgt van de Guardians een kans op eerherstel en is opnieuw een Green Lantern. Zijn opdracht is het uitschakelen van de gele korps waartoe Sinestro de stichter van is. Hierbij roept hij de hulp in van Hal Jordan, maar die is door de Guardians uit de korps gezet. De oplossing van Sinestro is simpel. Hij creëert een ring voor zijn voordien gezworen vijand. Algauw blijkt er echter een veel sinister plan achter te zitten bij de Guardians en zodra Sinestro dit ontdekt moet hij wederom de hulp van Hal Jordan inschakelen.
Hal heeft hier weinig zin in en maar krijgt nauwelijks tijd na te denken over de plannen van de Guardians. Beiden worden ontvoerd door de Indigo Tribe. Hal wordt wakker in een cel en hier ontmoet hij zijn bewaker. Black Hand, levend en wel en niet langer meer een Black Lantern. Hal weet vervolgens te ontsnappen en maakt plannen om Sinestro te bevrijden van de invloed van de Indigo Tribe.
Hierdoor gaan de zaken niet zoals gepland en Black Hand pleegt zelfmoord waarna hij snel weer in het bezit komt van een zwarte ring. Sinestro en Hal Jordan gaan samen de strijd aan tegen Black Hand die een leger van ondoden creëert en als dat nog niet genoeg is, wordt Black Hand bijgestaan door de Guardians.

Green-Lantern-02---Wraak-van-de-black-handGreen Lantern 2Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik vond de film Green Lantern vermakelijk. Oke, het was geen meesterlijke film, maar ik vermaakte me wel met deze luchtige film.
DC comics is in 2011 begonnen met een herstart genaamd The New 52 en voor lezers die onbekend zijn met DC en diens uitgebreide geschiedenis een mooie reden om hiermee te beginnen.
Geoff Johns creeert met Boek 1: Sinestro een verhaal waarin genoeg wordt uitgelegd zodat je weinig voorkennis nodig hebt. Het wordt al snel duidelijk dat Hal Jordan en Sinestro een gewelddadig verleden met elkaar hebben, maar door deze "band" beseft Sinestro maar al te goed dat hij zijn oude vijand nodig heeft om de klus te klaren.
Aangezien we hier een superheldenboek lezen worden we uiteraard getrakteerd op de vele gevechtscènes wat schitterend in beeld wordt gebracht door de diverse tekenaars, waarvan Doug Mahnke mijn favoriet is. Denk echter niet dat het hier gaat om een kinderachtige en  simpele ik-sla-de-schurk-in-elkaar-en-happy-end-verhaal. Geoff Johns heeft een groots verhaal opgezet met de nodige dramatische bagage van de twee hoofdpersonages. Zelfs Black Hand is niet gevrijwaard van oppervlakkigheid. Bovendien worden we getrakteerd met de vraag hoe de Guardians een duister plan gaan voortzetten.