recensie Bluray The Secret Life of Pets

Regie: Yarrow Cheney, Chris Renaud
Cast: Kevin Hart, Dana Carvey, Ellie Kemper, Jenny Slate, Steve Coogan
Studio: Uni Studio
Release: 23 november 2016
Genre: Comedy, familie
91 minuten

De film Despicable Me (Verschrikkelijke Ikke) was de eerste film van Illumination Entertainment en meteen een knaller van een succes. Iedereen sloot de gekke gele mannetjes in hun harten met een tweede film Despicable 2 en de spin-off Minions als gevolg. The Secret Life of Pets is hun eerste film buiten de reeks rond de Minions, maar hun invloed is nog duidelijk aanwezig. Daarover straks meer. Ik schrijf namelijk een recensie over The Secret Life of Pets en potjandorie, want een giller van een film.

De Nederlandse titel is Huisdiergeheimen en laat de kijker zien waarmee onze huisdieren zich bezighouden wanneer wij ons huis verlaten. Op het eerste gezicht niet veel en wachten vooral op hun baasje, onderwijl alles bekijkend wat er buiten gebeurt, of stoïcijns voor de deur zitten totdat het baasje weer thuis is en dat is precies waarmee de trouwe terriër Max zich mee bezig houdt. Totdat zijn baasje op een dag een tweede hond genaamd Duke mee naar huis neemt. Hij is groot, lomp en vooral een indringer. Hun relatie begint stroef maar krijgt een andere wending wanneer de twee verdwalen in de stad New York. Tot overmaat van ramp worden ze gevangengenomen door hondenvangers om vervolgens bevrijd te worden door een knotsgek en compleet gestoord konijn genaamd Snowball.
Op het thuisfront wordt Max gemist door het snoezige dwergkeeshondje Gidget en samen met haar vrienden ondernemen ze een zoekactie naar Max en Duke.
Hierdoor heeft de film twee verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen en eindigt in een, hoe kan het ook anders, hilarische climax. De film raakt wat betreft de humor in een stroomversnelling wanneer ADHD'er Snowball in de film komt. Het is aan te raden de jongste kijker even te vertellen dat er behoorlijk spannende momenten in de film zit, want de manier waarop Snowball met vierwielige vehicles omgaat, doet niet onder voor een rasechte actiefilm.
De andere karakters, zoals de slome kat Chloë, de mopshond en lady-killer Mel en de onnozele cavia Norman zijn geweldig, maar de minder belangrijke karakters hebben evenveel persoonlijkheid. Toch stiekem, is Snowball mijn favoriet.

Heel origineel is het plot van de film niet. Denk terug aan de eerste Toy Story-film en vergelijkingen zijn snel gemaakt. Ook bepaalde scènes doen denken aan verscheidene films, al is dat eigenlijk juist leuk. Voor wie Jurassic Park 2, The Lost World heeft gezien weet zich ongetwijfeld nog de prachtige "Over the Cliff"scene te herinneren wanneer Julianne Moore op het glas ligt, met niets dan diepte onder haar. Deze scene wordt in The Secret Life of Pets dunnetjes overgedaan.
Een tip. Wanneer de credits beginnen, zet de film niet uit maar spoel even door, want de film gaat nog even verder met een leuke verwijzing naar de minions.

De extra's van de Blu-ray (incl. dvd) zijn vrij standaard, maar altijd wel interessant om te zien, maar wat de aanschaf van het schijfje echt de moeite waard maakt is de aanwezigheid van de 3 korte filmpjes.

De eerste gaat over de cavia Norman, waarin hij slimmer is dan hij zich in de hoofdfilm voordeed. De tweede is een musical over worstjes en de derde is gaat over de Minions.