recensie De blauwbloezen. Een hommage door...

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789031434671.jpgDe Blauwbloezen. Een hommage door…
Baba, Blutch, Bodart, Chamblain, Clarke, Collin, De Jongh, Dutto, Frasier, Gloris, Goulet, Lapière, Lapuss', Maltaite, Munuera, Pau, Schwartz, Sti, Zidrou
120 pag. (softcover)
€ 10,95
ISBN: 9789031434671

De serie De Blauwbloezen heeft al een aantal generaties jong en oude lezers aan het lachen gemaakt. Hierdoor zou je bijna vergeten dat de avonturen van het bijzondere tweetal plaatsvindt tijdens een vreselijk periode van Amerika.
Een hommage door… is het zestigste album en is een eerbetoon aan Raoul Cauvin en Willy Lambil. Grote namen uit België en Frankrijk werkten aan dit album, maar ook onze eigen Aimée de Jongh. Dankzij de Franse vertaling van De terugkeer van de wespendief viel ze op en, veelzijdig als ze is, schreef en tekende ze een kort en indringend verhaal genaamd De jongen met de trommel (Voor de Nederlandse uitgave van Een Hommage door… maakte  Aimée ook de cover). Met haar verhaal laat ze zien wat ze in haar mars heeft (wat wij Nederlandse stripgekken allang wisten) en komt met een aangrijpend, bijna bovennatuurlijk verhaal. Een ander indringend verhaal is van scenarist Joris Chamblain, getekend en ingekleurd door Olivier Frasier. In dit verhaal ontbreekt ieder spoortje vrolijkheid en laat de meer duistere en psychologische kant zien van dit tijdperk. Het verhaal Het Litteken, bedacht door Renaud Collin, is wederom een prachtverhaal en een flinke indruk achterlaat.
Gelukkig valt er ook genoeg te lachen en de andere verhalen geven de vrolijke noot aan het album die we gewend zijn van de Blauwbloezen, zij het dan van een net iets andere humoristische orde.