vrijdag 9 december 2016

recensie Ype Driessen - Geef mij maar Amsterdam



YpeYpe Driessen - Geef mij maar Amsterdam  
Ype Driessen
Waardering: ***
Uitgeverij Strip2000
56 pagina’s (hardcover)
€ 9,95
ISBN: 9789462802650

Ype woont nu in onze hoofdstad wat uiteraard een hardcover verdient, want het leven in Amsterdam is beter dan in Utrecht. Of niet?

Ype maakt al tien jaar fotostrips waarin lezers het leven van Ype en zijn vrienden hierin volgen. Ype maakt graag korte gags van een viertal foto's en de grappen uit dit boek zijn van de afgelopen twee jaar in Het Parool en spelen zich geheel af in de stad Amsterdam. Samen met zijn vrienden is Ype verhuist en krijgen de kijker/lezer een blik in het leven van Ype en zijn vrienden in de stad Amsterdam.

De fotostrip zou je bijna als een voorloper van een vlog kunnen beschouwen, maar wellicht ben ik te ouderwets (ik volg geen vloggers) en is deze vergelijking geheel uit de lucht gegrepen die nergens op slaat.
Heel groot is de fotostrip nooit geweest in de stripwereld en eerlijkheidshalve, ik ben er ook niet zo'n fan van. Daarentegen zie ik heus wel dat er heel wat werk hierin gaat zitten, de grappen zijn leuk en… heel eerlijk.
De fotostrips van Ype zijn wellicht belangrijker dan ooit. In een tijd waarin Amerika kiest voor de asociale en racistische presidentselect Trump (terwijl Obama juist integer is) is het belangrijk dat we kunnen lachen om de normale dingen in het leven en dat elke relatie, in welke vorm dan ook, van grote waarde is.

Wout Jut 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers