vrijdag 4 maart 2016

recensie De avonturen van kuiken 1 deel 2



http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789031434060.jpgDe avonturen van kuiken I 2/3
Éric-Emmanuel Schmitt (Scenario), Janry (tekeningen)
Waardering: ****
Uitgeverij Dupuis
68 pag. (softcover)
€ 8,95
ISBN: 9789031434060

Al vanaf het moment dat ik de cover zag kreeg ik dezelfde kriebels als bij de serie De Kleine Robbe. Logisch wanneer je bedenkt dat dezelfde tekenaar beide series neerkrabbelt. De Kleine Robbe is al jaren veruit mijn favoriete komische stripserie. Leuk voor kinderen, maar er zijn genoeg grappen die menig kind achter zijn oren doet krabben, maar de volwassen lezer doet schaterlachen op de bank.

Scenarist Schmitt is één van de meest gelezen en vertaalde Franstalige schrijvers ter wereld, maar hij heeft nooit eerder een stripverhaal geschreven. Hmmm…. Dus zullen de avonturen van deze uilskuiken mij overtuigen?
Yep. De levensvragen die Kuiken I stelt worden op een uitmuntende manier benut door tekenaar Janry en al vanaf het eerste verhaal heeft deze kuiken mij te pakken, want er verschijnt een grote grijns op mijn gezicht. Nauwelijks op de helft heb ik al spijt dat ik het eerste deel niet heb gelezen, maar dit drukt de pret niet. Het is mij inmiddels ook duidelijk dat deze serie meer bedoeld is voor de volwassen lezer. Gierend van het lachen wordt ik een overlast in de woonkamer (er wordt televisie gekeken) en nauwelijks uitgelezen wordt het album zowat uit mijn handen getrokken door zeer nieuwsgierig geworden kinderen.
Ja, de overlast wordt vervolgens veroorzaakt door de kleinere huisgenoten en tv kijken wordt een onmogelijkheid. Ja, ook kinderen vinden deze strip leuk, maar je moet al een tiener zijn om de grappen goed te snappen.
 Afbeeldingsresultaat voor De avonturen van kuiken

En wie is nu die kuiken I? Een lastige voor zijn omgeving in ieder geval. Een vos die hem eigenlijk wilt opeten krijgt een gigantische minderwaardigheidscomplex. je kan het kuiken niet kwalijk nemen, want de wereld draait immers om hem heen. Gelukkig heeft hij vrienden die hem enige wijsheid proberen bij te brengen.
Laat a.u.b. deel 3 gauw komen.

Wout Jut

 http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Besprekingen-2016/Kuiken-I-2-PL.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers