Recensie De Heer Vastenavond van As

http://www.ballonmedia.com/covers/bic/9789031434169.jpgDe Heer Vastenavond van As - Integraal

Éric Liberge (scenario, tekeningen & inkleuring)
Uitgeverij Dupuis
280 pagina’s (harcover)
€ 39,95
ISBN: 9789031434169

Een dikke pil van maar liefst 280 bladzijden. Dat wordt worstelen, of genieten. Je weet nooit, wellicht heb ik een wanproduct in handen. Uitgeverij Dupuis kennende, zouden ze zoiets nooit doen en ik vermoed dat het hier gaat om iets prachtigs.
Dan begint er iets te dagen in de grijze mist van mijn brein. De titel komt mij vaag bekend voor, idem voor de cover. Jaren geleden heb ik De Heer Vastenavond van As wel eens gezien, alleen laat mijn geheugen mij in de steek betreft in welke vorm. Misschien een voorpublicatie of het eerste deel. Bij het zien van de cover en het doorbladeren van de eerste bladzijden wordt in ieder geval mijn geheugen geprikkeld. Ergens zijn de tekeningen blijven hangen en hebben dus indruk gemaakt daarbinnen mijn schedel.

De Heer Vastenavond van As werd voor het eerst uitgegeven in 2005 en nu voor het eerst als integraal… en WAT voor een Integraal. Wellicht kan het nog luxer, maar menig stripliefhebber zal genieten van deze uitgave met aardig wat uurtjes leesplezier. Voor wie totaal onbekend is met bovengenoemde titel en al een beetje is lekker gemaakt, het verhaal!

Auteur Éric Liberge verteld een vrij uniek verhaal over het Hiernamaals wat zich afspeelt op de planeet Pluto. Hier worden de overledenen gedropt nadat ze zijn opgepikt door leden van de,,,,,, ergens tussen de Aarde en de buitenplaneten. Blijkbaar komen weer “tot leven” in de koude ruimte, volledig onszelf met vlees en al. Maar onderweg naar Pluto zorgt de straling van de gasreuzen ervoor dat alleen ons skelet overblijft. Hmmm, eigenlijk wel jammer dat die … in al die eeuwen niet iets op verzonnen hebben.

Het verhaal begint met Victor Tortelduif die wakker wordt in de woestijn. Tot zijn ontsteltenis ontdekt Victor dat hij alleen zijn geraamte nog heeft en begint met wandelen. Zijn eerste ontmoeting is met De Postbode, die hem vertelt over Victor’s nieuwe naam, namelijk de Heer Vastenavond van as. De postbode neemt hem mee naar een enorme stad wat bruist van het… ondode leven. Vastenavond van As leert al gauw dat je skelet je meest kostbare bezit is, want anders ben je genoodzaakt je lichaam op de lappen met bouten, stukken metaal, tonnen… nou ja, wat er ook voorhanden is. Maar eerdergenoemde ….. zijn zeer geïnteresseerd in Vastenavond van As, want hij is in zijn leven cartograaf geweest, dus in stad Pluto en omstreken in kaart te brengen. Aangezien dit verboden is, moet dit dus in het geheim gebeuren. Maar Vastenavond van As heeft een nogal opvliegend karakter en brengt zichzelf al gauw in de moeilijkheden.

Ik zei het eerder, dit album is een flinke pil en wellicht moet je sommige passages herlezen. Het verhaal is complex en zo nu en dan lijkt de logica in vertelling te ontbreken. Maar behalve dat Eric een apart verhaal heeft verteld(Ik zeg een meesterwerk!!), is De Heer Vastenavond van As een prachtig epos wat plaatsvind in een prachtig weergegeven landschap waarin schitterende gotische gebouwen zijn geplaatst. De inkleuring is, net zoals het verhaal, allesbehalve standaard, maar godallemachtig… zo ontzettend goed. Het eerste deel is al mooi, maar hoe verder je komt, en hoe meer de auteur in zijn verhaal komt, hoe gedetailleerder de tekeningen worden. Ik vraag mij wel af, wat vond Éric Liberge van alle schitterende HD-foto's van Pluto waarmee iedereen getrakteerd werd? Wellicht kon hij het niet nalaten de vele foto's nauwkeurig te bestuderen, voor het geval dat er daar skeletten rondlopen.

vastenavond - sigaret