vrijdag 29 juli 2016

Recensie Duplex



DuplexDuplex
Diverse auteurs
Waardering: ***
Uitgeverij Strip2000
48 pagina’s (harcover)
€ 9,95
ISBN: 9789462802384

Duplex is het eerste deel van een internationaal project met tekenaars en dichters. Stefan Nieuwenhuis koppelde acht dichters aan acht tekenaars en elk duo creëerde een "grafisch gedicht". Ik moest even achter mijn oren krabben, want wat had ik nu in handen? Nou, zoals ik net zei, een grafisch gedichtenbundel.
Nu is het maken van gedichten mij niet geheel onbekend. Vroeger in mijn jongvolwassen periode schreef ikzelf ook gedichten. Ik was druk bezig mijn weg te zoeken in hoe ik het best mijn gedachten weer kon geven. Uiteindelijk heb ik mijn "muze" gevonden en het dichten is ergens in een uithoek van mijn geest beland waar ik af en toe een scheef oog op werp.
Dichten is een kunstvorm die ik niet zo gauw zou verwachten met de stripkunst, maar Duplex is dan ook geen strip in de klassieke zin. Niet alle tekenstijlen spreken mij aan, maar de diversiteit van de tekenstijlen maakt van Duplex een prima album vind en eerlijk gezegd, had ik best graag meer "grafische gedichten" gezien.

De duo's zijn Tsead Bruinja en Lies van Gasse, Anneke Claus en Serge Baeken, Marije Langelaar en Wilbert van der Steen, Daniël Dee en Robert van Raffe, Maarten van der Graaff en Maarten de Saeger, Maud Vanhauwaert en Delphine Frantzen, Dennis Gaens en Sam Peeters, en Ellen Deckwitz en Ruben Steeman.

Wout Jut
 duplex-steeman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers