vrijdag 11 december 2015

Recensie De Weeskinderen 2 - Er was eens een dag



De Weeskinderen 2 - Er was eens een dag
Cyril Knittel (scenario, tekeningen & inkleuring)
Waardering: *****
48 pagina’s (hardcover)
€ 14,95
ISBN: 9789462801394

Het eerste deel over de twee weeskinderen Tïa en Fêne die leven in een wonderlijke wereld maakte diepe indruk en ik werd op het verkeerde been gezet met een einde die ik niet zag aankomen. Als er voorwaarden bestaan om een Bijbels scheppingverhaal te maken, dan voldoet De Weeskinderen al alle voorwaarden.
De mystiek in dit tweede deel krijgt een nieuwe dimensie en nieuwe karakters worden geïntroduceerd. Waar de wolven de "wachters" en "beschermers" waren van de nacht, hebben de leeuwen dezelfde functie in de dag. Samen met de wolf Pogo ontdekt Fêne een troep leeuwen die blijkbaar lange tijd Tïa hebben beschermd toen de leeuwen nog jong waren. Ook de leeuwen hebben hun thuis bij een indrukwekkende boom en die vormt het hart van hun territorium. Hier doet Fêne een ontdekking. De leider van de leeuwen laat hem een achtergelaten boodschap zien van Tïa, een tekening op de bodem wat oplicht zodra de zon ondergaat. De lijnen heeft Fêne in zijn dromen gezien en hij ziet meteen dat er iets ontbreekt. Ze heeft haar tekening niet afgemaakt en dat moet hij doen.
Daarna wordt het tijd om hun weg te vervolgen en bereiken na lange tijd het einde van de wereld. Wat hij hier vind, zou weleens het antwoord kunnen zijn op al zijn antwoorden.

In dit tweede deel zien we waar Tïa is geweest vanuit het oogpunt van Fêne. Eigenlijk is dit het enige minpuntje want ik had graag haar reis ook gezien. Stel je voor, dan hadden we een verhaal gehad van vier of vijf delen en zitten we daarop te wachten? Mijn antwoordt is een volmondige JA! Het verhaal is te kort!!!! Het is prachtig,verterend en geeft een geheel nieuwe en onschuldige blik op het ontstaan van de wereld. Wederom werd ik verbaasd door het hartverwarmend einde van het verhaal en ik vond het geweldig. Tevens zit er ook een triest randje aan het verhaal in de aanwezigheid van "De Eerstgeborene". Zijn rol wordt nu duidelijk en ik had met hem te doen. Maar meer moet ik eigenlijk niet zeggen. De Weeskinderen moet je beleven.

Wout Jut
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers