Recensie Splinter

Splinter
Age Morris (scenario), Victor Zilverberg (tekeningen)
Uitgeverij Helemaal Hopeloos
58 pag. (softcover)
€ 10,-
ISBN: 9789077210000

Alles draait om Geld, Roem, Aandacht en Macht, afgekort GRAM. Hoe hoger je GRAM-factor, hoe meer aanzien. Materialisme viert hoogtij en de hoofdpersoon Chris zit het niet mee. Wanneer hij thuiskomt heeft zijn kat Doerak vogeltje Iris opgegeten (de kat kan overigens praten) en midden in de nacht belt zijn vriendin hem op met de mededeling dat de relatie voorbij is. Doodleuk ziet Chris de nieuwe lover naast haar liggen in bed. Want het is immers het beste voor Chris. Nou, lekker is dat. Prompt wordt Chris opgebeld door zijn baas en ook hij heeft een mededeling. Chris is ontslagen en hij weet wel waarom. Gedesillusioneerd wandelt Chris door de stad en bij toeval staat hij tegenover een Middeleeuws wangedrocht. Een kerk. Hier ontmoet hij een monnik en van hem krijgt een stuk hout in handen… en een opdracht. Red het Christus Kruis en bestrijd de verdorven maatschappij. Bij toeval ontdekt hij dat een splinter iedereen instant GOED maakt. Vol overgave stort Chris zich op zijn missie en er zijn maar twee regels waar hij op moeten letten. Alleen hij mag splinters toedienen en precies één per persoon. Appeltje eitje! Toch?
Splinter is de eerste strip van schrijver Age Morris en tekenaar Victor Zilverberg. De tekenstijl van Zilverberg (Adri van Kooten) is tegenwoordig niet alledaags, maar bestaat al sinds de jaren vijftig en was in de jaren tachtig behoorlijk populair. Zilverberg laat nergens een steekje vallen en beheerst de tekenstijl goed, al heeft het nog wel enige doorontwikkeling nodig. Door gebruik te maken van zachtere kleuren nodig je de lezer sneller uit om het verhaal te lezen.
De futuristische wereld die de twee auteurs hebben gecreëerd past er in ieder geval goed bij. Het thema van Splinter zelf is niet nieuw. Kritische verhalen over onze maatschappij zijn er voldoende, maar het verhaal zelf heeft een originele invalshoek. Gebruik maken van splinters, afkomstig van het kruis van Christus, om mensen weer goed te maken. Je moet er maar op komen.
Extra's in een stripalbum zijn ook een welkome aanvulling. Het album is het resultaat van een crowdfundingproject en de donateurs worden achterin vermeld, waar de lezer ook uitleg vindt over het verhaal in de "Glossarium". In zes pagina's wordt er het één en ander uitgelegd over de strip.