Recensie De Grote Slachting 1914 - 1919

Jacques Tardi (scenario, tekeningen, inkleuring) & Jean-Pierre Verney (dossier)
Waardering:  ****
Uitgeverij Casterman
136 pagina’s (hardcover)
€ 25,00
ISBN: 9789030370994

Wellicht is er geen enkel album in de wereld met zo'n veelzeggend en gruwelijke titel als dit album. Wanneer ik terugdenk aan mijn geschiedenislessen weet ik nog maar weinig te herinneren over de Eerste Wereldoorlog. In de jaren tachtig waren er nog maar nauwelijks veteranen in leven en op school kregen we vooral droge stof voorgeschoteld. De gruwelijkheden beschreven in onze geschiedenisboeken waren nietszeggend. We moesten jaartallen, plaatsnamen en namen van legerofficiers in onze hoofd stampen zodat je na de overhoring alles weer mooi kon vergeten. Nee, de Tweede Wereldoorlog was veel interessanter. Films en stripboeken bestonden hierover wel en er waren verhalen genoeg. Was het niet van school, dan kende je wel oorlogsverhalen van je ouders, grootouders of van vrienden. De Eerste Wereldoorlog was lang geleden en net zo oninteressant als Napoleon.
Ik herinner mij niet veel enthousiasme van de leerkracht over deze oorlog. Het was een verplicht leeronderdeel met weinig materiaal en de foto's waren nietszeggend.

Misschien heeft Jacques Tardi hetzelfde gehad op zijn middelbare school. Hoe dan ook, heeft hij besloten een meer toegankelijker boek te maken over dit gruwelijk stukje geschiedenis waarin de lezer de oorlog ziet vanuit  de ogen van een Franse soldaat. Al vanaf het begin maakt deze man voor zichzelf geen illusies. De oorlog is smerig, gruwelijk en een hel op Aarde waar overleven het enige is wat telt.  Hij brengt de gruwelijkheden nietsontziend die een flinke indruk achterlaten. Het verhaal bestaat uit zes delen, ieder oorlogsjaar één.
De Grote Slachting is niet geschikt voor de kleine kinderzieltjes, maar moet zeker verplicht leesvoer worden voor ieder middelbare scholier die les krijgt over deze bizarre oorlog waarin meer dan 9 miljoen soldaten werd gedood en miljoenen mismaakt thuis kwamen.
Achterin is een uitgebreid dossier door historicus Jean-Pierre Verney. Veel droge stof en geïllustreerd met oude foto's, maar zeker niet minder interessant.