Waardering: ****
Uitgeverij Silvester
48 pagina’s (hardcover)
€ 16,95
ISBN-nummer: 9789058859358
De bewaakster van de zaal van de muurschilderingen brengt
haar drie leerlingen naar de frescozaal
om hun een legende te vertellen. Het verhaal wat ze graag willen horen is het verhaal van de eerste draak.
Tienduizenden jaren geleden leefde een vrouw onder de berg.
Een vrouw zonder leeftijd, bedekt met tatoeages, haar huid gekerfd met stukjes
bot… en sinds altijd al bevecht ze het beest. Een strijd die eeuwig duurt.
Buiten, de prehistorische tijden, gaat het leven verder en
volgen we het verhaal van een stam die bij een magische berg komt. Er is hier
wild, de natuur is prachtig. De hoofdpersonen, de mooie jonge vrouw N'dala en een
tweelingbroer Tweeling-die-niet-praat en Tweeling-die-praat voelen dat de berg
een verkeerde plek is. N'dala heeft elke nacht vreselijke dromen en soms voelt
ze de aarde beven en geluiden onder de grond. Wanneer de stam ontdekt dat de
dieren vervormt zijn en ook de mensen zich anders gaan gedragen en later in het
verhaal vervormen, vlucht N'dala met de tweeling. Een strijd barst los tussen
de tovenaar, haar vader, en de leider van de groep.
Het verhaal wat vertelt wordt door de bewaakster is een interessant
verhaal, maar wat de aandacht trekt zijn de pientere opmerkingen van de drie
leerlingen die voortdurend de vrouw de
juistheid van de legende in twijfel trekken. Dit brengt de nodige humor en
zoals de bewaakster juist opmerkt; wat geeft het? Het is maar een legende. Ook
hierin is een boodschap en langzaamaan leren de drie leerlingen, samen met de
lezer, dat een verhaal meer is dan alleen de gebeurtenissen, logisch of niet,
in het verhaal. Een verhaal bestaat uit meerdere lagen en meerdere
boodschappen.
Schrijversduo Ange creëert met De Eerste de ontstaansgeschiedenis
van de allereerste maagdelijke drakenridder, al wordt het niet duidelijk waar de
eeuwenoude vrouw vandaan komt of waar de draken vandaan kwamen.
Het komt weinig voor in Europese strips dat een album meer
dan één tekenstijl heeft en zien we dit toch, dan is het meestal om twee
tijdperioden van elkaar te onderscheiden of iets dergelijks. De tekenstijlen
verschillen weinig van elkaar en brengen het verhaal mooi in beeld.
Wout Jut
Geen opmerkingen:
Een reactie posten