Recensie Bluray Terminator Genisys

Regie: Alan Taylor
Cast: Arnold Schwarzenegger, Jai Courtney, Jason Clarke, Emilia Clarke, J.K. Simmons
Studio: Par Theatrical
Release: 11 november 2015
Genre: Actie, Avontuur, Sciencefiction
Speelduur: 126 minuten

Het begin van Terminator Genisys begint meteen goed. We zijn in het jaar 2029 en Skynet wordt verslagen. Maar John Conners weet wat er gaat gebeuren en stuurt Kyle Reese terug naar 1984 om de T-800 ter verslaan. Kyle Reese, duidelijk verliefd al is het enige wat hij heeft een foto (hiermee wordt gerefereerd naar de eerste film) van Sarah Conner. Eenmaal aangekomen in 1984 wordt hij echter opgewacht door een T-1000 en redt Sarah Conner zijn leven. Tot zijn verbijstering is de tijdlijn veranderd en weet niet wat hij aanmoet met de vriendelijke, doch bejaarde T-800 die zijn jongere versie al heeft afgemaakt.
Bovendien is Sarah Conner volledig voorbereidt en heeft plannen om Skynet voorgoed te vernietigen. Maar Kyle herinnert zich een leven die hij nooit heeft meegemaakt. Dankzij zijn tijdreis werd hij beschermt voor de veranderingen van de tijdlijn en samen met Sarah reizen de twee naar 2017. Hier ontmoeten ze tot hun verrassing John Conners. Helaas is hij overgenomen en een soort hybride Terminator geworden. Ze moeten de strijd aangaan met een dierbare om de wereld te redden.

Grappig is Terminator Genisys zeker. De ingrediënten zijn niet veranderd en vanuit dat perspectief is deze film behoorlijk voorspelbaar. Toch heeft deze vijfde film in de Terminator-serie een aantal nieuwe elementen. Arnold Schwarzenegger heeft een nieuwe kreet (ja, hij zegt weer I'll be back). Een paar keer roept hij "I am old, not obsolete".  Arnold is zeker oud, maar blijkbaar nog lang niet afgeschreven. Een andere interessante toevoeging is dat John Conners nu behoort tot de bad-guys. Skynet is namelijk niet dom en had nog één laatste troef in handen. Door John te infecteren met een experimentele Terminator nanotechnologie is John zelf een Terminator en vastbesloten Skynet zijn "geboorte" te geven. Skynet wordt volledig operationeel in 2017 en krijgt zelfs een gezicht. Een leuke twist.
De belangrijkste verandering (waar geen verklaring voor wordt gegeven) is de aanwezigheid van de vriendelijke T-800. Waar komt hij vandaan? De enige verklaring wordt gegeven door John Conners wanneer hij zegt dat Arnold afkomstig is van een "deleted timeline".
We hebben al enige tijdlijnen zien verdwijnen (waaronder degene waarin John Conners en Kyle Reese zijn geboren). Wie weet krijgen we meer te zien van de tijdlijn van de bejaarde Terminator en wordt in de volgende film het concept Multiverse geïntroduceerd. Terminators uit parallelle dimensies met "verdwenen" tijdlijnen die blijkbaar nog altijd bestaan.

Voor een Bluray zijn de extra's vrij mager. Er zijn er maar drie. De extra's zelf zijn interessant, maar de voordelen van bluray is juist dat ze zoveel meer ruimte bevatten dan de DVD. Uiteraard is het de kwaliteit van de film die telt en de beeldkwaliteit is super en het geluid is goed.
De extra's bestaan uit:
- Family Dynamics: Hierin zien we het castingproces van Terminator Genisys en wordt verteld hoe de acteurs enkele van de meest iconische rollen uit de filmgeschiedenis invulden.
- Infiltration and Termination: Een kijkje achter de schermen op de filmlocaties in San Francisco en New Orleans.
- Upgrades: VFX of Terminator Genisys: Een kijkje naar de visuele effecten en leuk om te zien.

Eindconclusie. Terminator Genisys is niet slechter, maar ook niet beter dan Terminator 3 en Terminator Salvation. Wil Hollywood nog een vervolg maken, en die komt er vast, dan is het te hopen dan ze flink gaan afwijken van de geijkte ingrediënten, want verrassend is de Terminator-reeks allang niet meer.